Moni on varmaan ihmetellyt helmikuun 12 kuvan keltaista värimaailmaa. Luonnotonta, vääristeltyä, epätodellista?

Olen asettanut kamerani kuvaamaan AdobeRGB (1998) väriavaruudessa, koska käytän valokuviani painotöissä. AdobeRGB väriavaruus on paras painokuvien käsittelyn perustana (tämän vuoksi kuvatiedoston nimi alkaa _MG eikä IMG). Ennen painoon lähtöä painokuvat muunnetaan painoväreihin eli CMYK väriavaruuteen.

Nettisivuilla käytössä on sRGB väriavaruus (normaalisti digikamerat kuvaavat tässä väriavaruudessa), joka poikkea selvästi AdobeRGB:stä. Jos muunnan suoraan AdobeRGB kuvan sRGB väriavaruuteen, kuvan värit ovat latteat. Eron voi nähdä selvästi Digikuva sivuston esimerkkikuvassa (suoralinkki kuvaan, jossa A sRGB, B AdobeRGB, C ProPhoto RGB väriavaruudessa).

Väriavaruuksien eron vuoksi käsittelen jokaisen nettiin laittamani kuvan PhotoShopin CS3 Camera Raw pluginillä – myös jpg-kuvat. Miksi käsittelen sillä myös jpg-kuvat? Se johtuu siitä, että pluginilla käsitellessä 8-bittisiä jpg-kuvia, en menetä värisävyjä, kuten tapahtuu normaalissa PhotoShopin 8-bittisessä käsittelyssä. Se näkyisi histogrammissa tyhjinä väleinä.

Esittelen tässä mitä käsittelyitä tein tuolle helmikuun kuvalle.

Tässä on kameran originaali jpg-kuva avattuna Camera Raw pluginilla. Histogrammista näkyy, että kuvan mustassa päässä on ns. “tyhjää” eli kuvasta “puuttuu” tummia sävyjä.

Useamman tuhannen valokuvan käsittelyn perusteella minulle on tullut ns. näppituntuma, kuinka saan AdobeRGB kuvan näyttämään todellisemmalta ja värikylläisemmältä sRGB väreissä. Se onnistuu lisäämällä pluginissä saturaatiota 9-11 askelta. Tässä kuvassa olen lisännyt sitä 11 askelta.

Näin saisin myös Digikuva sivuston esimerkki kuvan punaisen puvun punaisemmaksi, kuten se todellisuudessa on.

Toinen muutos mitä olen tehnyt kuvalle on se, että olen lisännyt kuvan kontrastia, jotta kuvassa olisi enemmän tummia sävyjä. Tällä eliminoin pitkän kuvausmatkan välissä olevien lumikiteiden ja usvan vaikutusta kuvaa, joka vaalentaa selvästi kuvaa. Tällä säädöllä luon sen tunnelman, että kuvan katsoja on ollut yhtä lähellä tilannetta niin kuin pitkäputki “antaa ymmärtää”.

Minusta nämä säädöt olivat sopivat tähän kuvaan. Jonkun toisen mielestä se voi olla vääristelyä. Mitä mieltä olette?