Virran liikennettä, osa 2

Tässä osassa keskitytään kuviin, jossa virtaa käytetään uittoväylänä. Sulan veden aikaan toukokuusta marraskuulle virrassa kulkee useita tukkilauttoja alavirtaan Varkauden tehtaille. Ainakin eräs tukkienlaskupaikka sijaitsee Oravikoskella, jossa nipuista kootaan lauttoja. Konnuksen kanavassa tukkiniput vedetään nauhana sulkujen ollessa molemmista päistä auki.

Kuva Leppävirrasta Suomi ilmasta kirjassaHannu Vallaksen palkitussa ”Suomi ilmasta” teoksessa on hieno kuva Leppävirrasta, jossa tukkilautta on juuri virran kapeimmalla kohdalla vanhan sillan perustuksilla. Lisää Hannu Vallaksen kuvia tilanteesta löytyy Lentokuvaus Vallaksen sivuilta.

Hinaaja Olli kurvaa Virransaaren vieressäMarraskuussa vedetään sulan veden viimeiset lautat. Virransaarta kiertäessä joutuu hinaaja tekemään koukkauksen rannalta toiselle, jotta kilsan lautta taipuu tiukkaan mutkaan.

Hinaaja Olli LeppävirrassaHinaaja Olli

Tukkilautta etenee hinaaja Ollin vetämänä LeppävirrassaOikeaoppisesti vasemmalta ohi.

Reimarit
Reimarit joutuvat koville, kun virta on niin kapea, että ne kaatuvat lauttojen alle ja välillä putkahtavat esille nippujen välistä.

Hinaaja Matti LeppävirrassaHinaaja Matti vetovuorossa.

Tukkilautta LeppävirrassaRannalla riittää ihmettelelijöitä – muinaisjäännekö?

Katsojia
Pikku hinaaja Syväri LeppävirrassaPikkuhinaajat joutuvat töihin, jotta lautta mahtuu kääntymään Virransaarta kierrettäessä.

Pikku hinaaja Syväri puskee tukkilauttaaSyväri puskuhommissa.
KatselijoitaSinne se Varkauteen menee.

Tukkilautta matkaa kohti Varkautta LeppävirrallaLoppupää.

2015-03-04T12:27:22+00:00 06.12.2008|7 Comments

7 Comments

  1. Kari 6.12.2008 at 21:56

    Vieläkö siellä todella uitetaan tukkeja? Oulujoen uitto loppui kannattamattomana käsittääkseni jo muutama vuosikymmen sitten.

  2. ATToivanen 7.12.2008 at 20:02

    Kyllä, viimeksi näin tukkilautan lokakuussa.

    Olen miettinyt tätä uittopolitiikkaa, kun tässä taannoin ajelin Suonenjoelta Leppävirralle tukkirekan perässä. Ajattelin sen menevän Varkauteen eli se on mun edessä koko matkan. Mutta ei, se kääntyi Kotalahden risteyksestä, n.30 km Varkauteen, kohti Kuopiota ja arvelen sen vienee lastin Oravikosken laskupaikalle, jonne risteyksestä oli n. 3-5 km. Siis onko 30 km uitto on kannattavampaa, kuin rekalla kärrääminen?

  3. Anonymous 9.1.2010 at 13:23

    Aika tyhmää miettimistä. Oravikoskelta uitetaan puuta useaan eri käyttöpaikkaan, mm ristiina ja lappeenranta. Eiköhän ole parempi puut veteen ja rekat vähemmäksi valtateiltä? terv p lehto. oravikosken konemies

  4. ATToivanen 9.2.2010 at 08:51

    Onpas hyvä saada ammatti-immeisen kommentti asiaan. Näin maallikkona, kun ei ole käsitystä uiton merkityksestä.

  5. Anonymous 3.3.2010 at 21:41

    Minkälaista reittiä matti hinaaja kulkee/missä sen voi nähdä? Entä missä se on talvitelakalla? Mielenkiintoni johtuu siitä, että haluaisin tehdä nostalgia matkan mattia katsomaan, koska on jäänyt lapsuuteni kesistä pielisellä niin mieleen. Kiitos.

  6. ATToivanen 4.3.2010 at 11:18

    Viime keväänä Matti oli Varkaudessa Taipaleen kanavan kupeessa:
    http://deerbbq.blogspot.com/2009/05/tugboats.html
    Oliskohan täkin talven?
    Google maps kuva Taipaleen kanavalta, jossa taitaa myös Matti näkyä:
    http://tinyurl.com/yduqxf8

  7. Anonymous 6.3.2010 at 18:31

    kiitoksia tiedosta ja kuvasta

Comments are closed.

Kiinnostiko kuvat?
close slider

Kiinnostuitko Satunnaisen Retkuilijan valokuvista?
Ota yhteyttä!

Valokuvieni käytöstä julkaisuissa, verkkosivuilla jne. sekä kaupallisissa tarkoituksissa on sovittava erikseen.

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Kuvien käyttötarkoitus