logo

Leppävirran silta

Tuossa mietin, että mitä ihmettä teen sadoille Leppävirrasta ottamilleni kuville. Sit putkahti tämä idea – jospa alkaisin julkaista niitä blogissa.

Vuodesta 2005 olen vakavasti harrastanut valokuvausta ja sen myötä on tullut digijärkkärin kanssa heiluttua ympäri Leppävirtaa niin kesällä kuin talvella. Kuvia on kertynyt Leppävirran nähtävyyksistä, tapahtumista, luonnosta, yrityksistä, yhteisöistä ja ihmisistä.

Tän blogin idea on esitellä kussakin postauksessa jokin kohde tai tapahtuma minun ottamin valokuvin. Mahdollisesti peilaan niitä vanhoihin valokuviin, postikortteihin tai muuhun aineistoon. Pääosassa on kuitenkin minun valokuvat – ja myös kiinteistöyhtymäkumppanini AnniKaisen kuvat.

Postauksen aiheita olen miettinyt jo muutamia: Leppävirran silta, näkymät sillalta, Orinnoro, kirkko, virran laivaliikenne, Konnus, Unnukka, Blues Picnic, Leppävirtapäivät, jääravit, Sorsavesi, Suvas, … Jos ja kun tälle blogille ilmaantuu seuraajia, niin he voivat myös ehdotella aiheita. Otan niitä mielelläni vastaan…

Leppävirran silta

Ensimmäisen postauksen aihe on itsestään selvä: Leppävirran ehkä tunnetuin monumentti Leppävirran ylittävä maantiesilta.

Leppävirran silta on valmistunut 1965

Nykyinen vuonna 1965 valmistunut silta ei ole ensimmäinen vaan edeltävä silta sijaitsi n. 2,5 km etelämpänä nykyisen Lossintien jatkona. Ennen sitä virta ylitettiin samasta kohden lossilla.

Leppävirran vanhaa siltaa esittävä postikortti Leppävirran vanhaa siltaa esittävä postikortti

Leppävirran vanhan sillan perustuksetNykyisin sillasta on jäljellä enää perustukset

Nykyinen 25 metrissä viuhtova Leppävirran silta valmistui 1965 ja oli aikansa suurimpia siltoja Suomessa.

Kesäinen postikortti Leppävirran sillastaKesäinen postikortti sillasta varmaan heti valmistumisen jälkeen,
koska kylän puoleisen rannan puut ovat noin pieniä
.


Talvinen postikortti Leppävirran sillasta<br />Talvinen postikortti sillasta

Kuva sillan altaSillan alla

Kuva kylän puoleiselta rannaltaKylän puoleiselta rannalta

Leppävirran silta kanootista kuvattunaKanootista Kuopion suunnasta tullessa

Leppävirran sillan pilaristoaPilaristoa

Talvinen Leppävirran siltaTalvinen kuva Soitinrakentajien talon vierestä kuvattuna

Hääkuva Leppävirran sillallaRomantiikkaa

Katselijoita Leppävirran sillallaKatselijoita


  • Jaa

10 Kommentit

  1. Kylläpä kyllä, kelpaa Leppävirran maisemia katsella kun noin komeat kuvat!
    Lissee lissee…

  2. Sorry, tuli aloittelevan blogaajan moka… Kommentoimaan pääsivät vain rekisteröityneet käyttäjät. Nyt pääsee kaikki halukkaat kommentoimaan. Areena on vapaa…

  3. Kyllä on sillasta monta kuvakulmaa. Otapa vinkistä vaari ja tule kuvaamaan Puijolle ja varsinkin sitten kun se laittautuu jouluun.

  4. Hyvä idea laittaa kuvia Leppävirran tapahtumista ja sillasta nettiin. Voit laajentaa kuvauksia myös pitäjille. Esim. Soinilansalmella on kesällä Parkkolansaaren soutu ja Konnuslahden sillalta voi juhannuksena ihailla todella upeaa kokkoa.

  5. Juu, Puijo ja sen talvivalaistus on suunnitelmissa. Kävin jouluna 2002 katsomassa valot mutta sen aikuisella kuvauskalustolla en saanut valoja tallennettua. Jospa vaikka tänä jouluna…

    Hyvä idea. Pitäjiltä on myös kuvia mutta vähemmän niiden tapahtumista. Esim. kiersimme Parkkolansaaren meloen viime heinäkuun lopussa, että sen maisemista on tulossa kuvia talven aikana. Pitääpä alkaa merkata almanakkaan tulevia pitäjien tapahtumia.

  6. Onpa hienoa katsella kuvia lapsuuden (1940-57)kotipitäjästä!
    t:Hornanvuoren juurella kasvanut.

  7. Pieni korjaus vanhan sillan ”perustus kuvaan”. Ei tuo kiveys ole vanhan sillan perustus. Se oli paljon massiivisempi ja korkeampi. Sillan alituskorkeushan oli noin 3 metrin luokkaa. Tämä kivetys on tehty sillan purkamisen jälkeen maatuen jätekivistä. Malli lienee armeijan pioneeriponttooni siltaa varten. Nim. Sillalla laivoja katsellut 1958.

  8. Onko tietoa veden syvyydestä sillan alla? Ois tarkotus käydä hyppäämässä ens kesänä joku noista Saimaan syväväylän ylittävistä 30 metrisistä silloista. Kokemusta on noista hommista sen verran, että riskit liittyvät lähinnä veden syvyyteen ja mahdollisiin uppotukkeihin. Tossa Emiksessä oli vaan 3,8 metriä vettä, mutta pohja hienoa hiekkaa ja merellä ei yleensä ajelehdi mitään tukkeja.

    http://www.youtube.com/watch?v=hJzE2iOvho4&feature=relmfu

    • En tiedä tarkkaa syvyyttä, mutta siinähän pitäisi olla ainakin 4.2 m, jotta syväväylän kriteerit täyttyy. Nyt veden olleessa korkeammalla sekin on nostettu 4.35m.

      Uppotukkejahan siellä voi olla vaikka kuinka. Uitot ovat säännöllisiä ja aina välillä virrassa ui hajonneen nipun propseja…